Thom Hogan – vyhovorte sa na výbavu
30. novembra 2014Nie ste spokojní so svojimi fotografiami a čoraz častejšie vás napadá myšlienka, že s novým fotoaparátom a-lebo objektívom by to určite bolo lepšie? A ste si istí, že by to tak naozaj bolo? Trebárs nie je chyba vo výbave a tendencia zvádzať to na ňu, je len pohodlnou výhovorkou?
Zdá sa, že nezvyčajne silný dopyt po snímači z D3x v tele D700, alebo po špičkovom DX tele s rozlíšením 16MP a viac opäť eskaluje vyhlásenia typu „potrebujem viac pixelov“ a „prejdem k inej značke“. Na trhu chýba pár fotoaparátov s niekoľkými objektívmi a vyzerá to, že Nikon nevie urobiť nič správne.
Nazývam to hrou „vyhovorte sa na výbavu“, pretože dôsledkom všetkých týchto sťažností užívateľov je, že bez „chýbajúceho“ fotoaparátu alebo objektívov nemôžu získať prijateľné, ak nehovoríme profesionálne, výsledky svojej práce. Medzitým sú tu špičkoví profesionáli produkujúci niektoré zo svojich najlepších fotografií, ktorí dokonca ani nemajú poslednú generáciu tiel od Nikonu, či iného výrobcu. Vidíte tu nejaký rozpor?
To si píšte. A tento rozpor je ľahké vysvetliť: užívatelia veria, že im nová výbava pomôže. Svet ale takto nefunguje. Počul som hrať Itzhaka Perlmana ako na obyčajné husle, tak na husle Guarneri. Jasne, Guarneri mali lepší zvuk, ale aj obyčajné husle zneli v jeho rukách lepšie, než by mohli znieť v rukách kohokoľvek, kto číta tento článok. V skutočnosti na ne Perlman hral lepšie, než profesionálny huslista, ktorý mu ich na chvíľku požičal.
Na druhú stranu z huslí basové noty nedostanete a ani na ne nemôžete hrať ako na klarinet. Niekedy naozaj pre vytvorenie požadovaného zvuku potrebujete iný nástroj. Rovnaké je to aj s fotoaparátmi. Napríklad D3s je preukázateľne úplne iný nástroj, pokiaľ ide o fotenie pri slabom svetle v interiéri, než akým je D200.
Ale väčšina ľudí, ktorá za mnou prišla a hlasno sa dožadovala viac pixelov, zo svojho existujúceho náčinia doteraz nevyužila všetko, čo ponúka. Jednoducho necvičili toľko a nezlepšoval svoje umenie tak veľa ako Perlman. Takže ak by do rúk dostali fotoaparáty triedy Guarneri, nestali by sa z nich okamžite lepší fotografi.
Keď za mnou chodia jednotliví fotografi so žiadosťou o radu vo výbere foto výbavy, prvá vec, ktorú sa snažím odhadnúť, je, či už u svojej existujúcej výbavy narazili na jej skutočné fyzikálne hranice alebo nie. Ak narazili, tak áno, lepšia výbava ich môže posunúť na vyššiu úroveň. Ak nie, obstaranie lepšie výbavy môže mať úplne opačný účinok, pretože chyby, ktorých sa dopúšťajú, nezmiznú. Dokonca som videl aj prípady, kedy si niekto zaplatil lepšiu a drahšiu výbavu a následne sa ju v niektorých situáciách bál používať z dôvodu jej možného poškodenia. Toto nakoniec znamená, že títo ľudia niekedy snímky vôbec nezhotovia, pretože sa ani nedostanú k tomu, aby si fotoaparát vybrali z tašky.
Písal som to už skôr, ale telo fotoaparátu je zvyčajne posledná vec, ktorú je potrebné vylepšiť. Povedal by som, že toto je určite pravda pre krajinárov, ktorí majú D2x, D300, D3 alebo D700. Moje základné poradie „vylepšovania“ je nasledovné:
1. Vylepšite fotografa. Technika fotografovania má najväčší a najviditeľnejšou vplyv na výsledky. Chcete byť pixelovým Perlman? Cvičte, cvičte, cvičte (ani štúdium na Julliard neublíži).
2. Vylepšite oporu a disciplínu pri fotografovaní. Nemôžete maximalizovať to, čo získate z pixelov, ak sa z ľubovoľného dôvodu fotoaparát trasie. Iba mať statív nestačí. Musí fungovať a vy musíte vedieť, ako to zariadiť, aby fungoval.
3. Vylepšite objektív. Vyfotil som tisíce testovacích obrazcov – možno viac, ale kto to počíta? – a veľmi pozorne porovnával výsledky. Rozdiel medzi zlým a dobrým objektívom je obrovský, rovnako ako medzi fotografovaním testovacích obrazcov dobrým objektívom s 6MP alebo 24mp fotoaparátom.
4. Vylepšite vaše vedomosti. Sťažujete si na dynamický rozsah u vášho súčasného fotoaparátu, ale nepoužívate UniWB? Jejda. Vlastne ani nemusíte vedieť, aký skutočný dynamický rozsah váš fotoaparát má. To isté platí pre doostrenie, kontrast, gamut, farbu a šum. Kým ste nemaximalizovali vaše úsilie o dokonalé fotografie so súčasným fotoaparátom, nie ste pripravení na jeho vylepšenie.
5. Vylepšite svoj fotoaparát. Ak ste u všetkých predchádzajúcich bodov narazili na ich hranice, potom je možno na čase, zaobstarať si lepší fotoaparát (to ale vyžaduje, že máte dokonale zmáknutý bod 4 a to najlepšie v bodoch 2 a 3). Majte na pamäti, že to môže tiež znamenať prechod medzi formátmi, aby ste získali veľký prospech (napr. Zo 4/3 na DX, z DX na FX, z FX na MF).
Majte na pamäti, že väčšina príspevkov, na ktoré narazíte v internetových diskusiách, dokladá, že ľudia robia presný opak. Najprv si zaobstarajú najnovšie a najlepšie telo. Žiadne veľké zlepšenie vo svojich fotografiách nespozorujú a tak sa vydajú cestou bodu 4. Akonáhle pochopia z väčšiny svoj fotoaparát, zistia, že pravdepodobne ich voľba objektívu (ten všadeprítomný superzoom, pretože je to s ním tak pohodlné) môže s problémom súvisieť a pustí sa do bodu 3. Keď nezískajú ostré zábery ani s objektívom, ktorý je známy svojou ostrosťou, niektorí z nich sú natoľko múdri, že sa vydajú cestou bodu 2. Len pár užívateľov sa dostane až k bodu 1.
Vykonávanie vylepšenia v opačnom poradí je v skutočnosti cestou pre leňochov, ako sa „zlepšiť“ (napríklad očakávať od výbavy zlepšenie ešte pred tým, než vylepším svoje vedomosti a techniku fotografovania). Preto sa chce tiež každý pre získanie „lepších výsledkov“ vydať cestou bodu 5 a možno 3. Ak vezmeme do úvahy, že tieto dva body vás môžu prísť na 10,000 eur a viac, ako veľa si myslíte, že sa môžete zlepšiť v bodoch 1 , 2 a 4 pri rovnakej investícii?
Výrobcovia fotoaparátov majú neodňateľné právo v propagáciu bodov 3 a 5. Bez zákazníkov riadiacich sa bodmi 3 a 5 nemôžu zvyšovať svoje zisky a rozvíjať svoje firmy. (Odhalenie: Ja zarábam peniaze hlavne z bodu 4 a potom o niečo menej z bodov 1 a 2, teda mám neodňateľné právo dostať sa do rozporu s výrobcami fotoaparátov). Ale podľa mojich skúseností so študentmi z workshopov, lepšia výbava nerobí obratom lepší fotografov. V niektorých prípadoch vedie k zlým návykom, ktoré vás časom dostihnú. Napríklad také orezávanie. Viac megapixelov znamená, že veľa ľudí jednoducho orezávaním nahrádza potrebu byť na správnom mieste so správnymi objektívmi. Čo znamená, že nedávajú pozor na perspektívu a často ignorujú vzájomné vzťahy vo svojich fotografiách (hlavne tie, ktoré sa týkajú popredia/pozadia). A je to ešte horšie. Ak sa snažíte dĺžku objektívu nahradiť viac megapixelmi v niektorých konkrétnych druhoch fotografie (napríklad pri fotografovaní zvierat v prírode), rýchlejšie narazíte na bod 2.
Takže skôr než si začnete sťažovať, že na trhu ešte nie je D900 alebo D400 alebo nejaký ďalší nový fotoaparát, ktorý by zlepšil vaše fotografie, pozorne sa pozrite na to, čo vás naozaj pri fotografovaní brzdí. Stavím sa, že pre väčšinu z vás to nebude fotoaparát. Áno, to, že si budete myslieť, že je to fotoaparátom, znamená, že nemusíte byť sebakritickí. Ale keď sa pozriete na najlepších v čomkoľvek, objavíte, že títo ľudia zvyčajne museli venovať veľa času sebakritike, aby sa dostali tam, kde sú teraz.
Autorom tohto textu je Thom Hogan.