Fotografovanie svadby s Nikon D5100

27. septembra 2015 Od redakcia

Po tom, ako som dospal čas, strávený na svadbe, som sa venoval nie len dobitiu akumulátorov fotoaparátu, ale tiež som vrátil do môjho základného nastavenia parametre tela zrkadlovky D5100. Pre fotografovanie svadby som ich totiž upravil tak, aby som čo najlepšie využil možnosti foťáku na svadbe. A pretože som si zobral k srdcu radu, že foťák by sa mal odkladať vždy v rovnakom nastavení, aby sme pri fotografovaní nemuseli najprv študovať, ako je zrkadlovka nastavená, deň pred akciou si nastavím, čo považujem za najlepšie a po skončení zase vrátim späť. Ako si nastavujem D5100 na fotografovanie svadby?

Tento rok som mal tú česť fotografovať jednu promóciu a dve svadby, vždy s odstupom asi jeden mesiac. To mi umožnilo vyhodnotiť technickú kvalitu snímkov a prijať opatrenia na ich zlepšenie. Myslím, že aj pri fotografovaní platí, že tréning robí majstra. A pretože som nebol oficiálny svadobný fotograf, len so súhlasom mladomanželov som fotil pre seba, mohol som si dovoliť aj nejaký ten experiment. A samozrejme som sa snažil nezavadzať oficiálnym fotografom pri ich práci. Čo sa ale nedá povedať o mnohých ďalších „doplnkových fotografoch“, ktorí v snahe o čo najlepší záber neváhajú vstúpiť pred objektív fotografa, ktorý sa práve chystá stlačiť spúšť.

promocie

S pohybom ostatných fotografov a kameramanov „na scéne“ súvisí moja prvá úprava nastavenia D5100. Vypínam pomocné zaostrovacie svetlo. Nastavenie nájdete po stlačení tlačidla „MENU“ vľavo hore pri hľadáčiku. Označenie voľby „a2“ hovorí, že ho nájdeme pod treťou ikonou zhora „Menu užívateľských funkcií“ v druhej voľbe „a Autokofus“. Po navolení stlačte „OK“ a na výber sú dve možnosti. Zapnuté a vypnuté. Ako som písal, aby som ostatným fotografom a najmä kameramanovi neprisvetľoval scénu, pomocné svetlo vypínam.

Posledné nastavenia, ktoré ste na zrkadlovke D5100 urobili, nájdete na poslednej ikonke „Poslední nastavení“ a nemusíte sa zdĺhavo prehrabávať celým menu. Šikovná vecička, ktorá urýchli a uľahčí úpravu nastavení parametrov Nikonu D5100.

Ďalšou zmenou je nastavenie citlivosti ISO, či skôr Automatická regulácia citlivosti ISO. Ide o to, že keď máte nastavenú najnižšiu hodnotu ISO, ktorú chcete použiť, a zhoršia sa svetelné podmienky na scéne, navolíte najkratší čas, ktorý keď sa nedá dosiahnuť, aparát zvýši ISO, aby sa čas dosiahnuť dal. Výhodné pri fotení v režimu priority clony. Prílišná snaha o čo najnižšie ISO a tým aj šum na fotkách vedie k priveľmi krátkemu času a tým rozmazaným fotkám, či skôr častí snímku. Niekto pohne rukou, iný otočí hlavou, niekto kráča a má rozmazanú jednu nohu…

Po druhou ikonou zhora „Menu fotografování“ na druhej obrazovke je voľba „Nastavení citlivosti ISO“. Po stlačení „OK“ na vrchu obrazovky máte voľbu pre najnižšie ISO, ktoré chcete použiť. Nechávam 100.

Pod tým je možnosť zapnutia alebo vypnutia automatickej regulácie ISO, pod tým nastavenia maximálnej citlivosti, ktorú chcete použiť. Nikon D5100 je skvelý foťák, bez obáv nechajte 6400. No a najdôležitejšia vec je asi posledný riadok. Nastavenie najdlhšieho času, po ktorom už nasleduje zvýšenie citlivosti. Mám odskúšané, že v miestnostiach a sálach, kde je menej svetla (a to aj večer na svadobnej hostine) je čas 1/80 dlhý, mal som priveľa rozmazaných častí tiel na fotkách. 1/125 zase vedie k prílišnému zvyšovaniu ISO. Mne sa osvedčilo nastaviť 1/100 s rizikom, že niekoľko fotiek vyradím.

Správnym nastavením automatiky zvyšovania citlivosti a času, pri ktorom k tomu dôjde si výrazne uľahčíte fotografovanie za sťažených svetelných podmienok.

Nie som ortodoxný fotograf, fotografujem do JPG. Ale pred fotografovaním vážnych akcií mením nastavenie a snímam do RAW a JPG. Na takej svadbe sa vám stane, že svietia neónky, stena je raz biela raz žltá, podľa toho akú plochu zaberá, či sa vám do záberu dostane družička v ružových šatách… kto sa v tom má vyznať. Takže fotenie do RAW mi umožní neskôr sa so snímkom „pohrať“ a vyladiť. Automatika Nikonu D5100 je skvelá aj čo sa týka automatického vyváženia bielej, ale občas to chce ručný zásah. A nie vždy je čas to zmeniť na prístroji počas fotografovania.

Najľahšie zmeníte spôsob ukladania záberov pomocou tlačítka „I“ napravo od hľadáčika. Prvým stiskom sa zobrazí prehľad nastavených parametrov, druhým aktivujete zmenu nastavení. Vpravo hore je voľba „QUAL“ pre kvalitu ukladaných záznamov. Bežne tam mám „FINE“ pre najlepší JPG, pre svadby a iné akcie nastavujem „RAW+F“, teda RAW a najlepší JPG k tomu. A po skončení akcie späť na „FINE“.

Toto nastavenie môžete samozrejme urobiť aj cez tlačítko „MENU. Položka „Kvalita obrazu“ je tretí riadok v „Menu fotografování“.

Pre večerné fotografovanie si znižujem jas LCD. Veľa fotím vonku a aby som videl, čo som odfotil, používam často najvyšší jas. Čo ale vo večerných hodinách značne skresľuje informáciu o kvalite zosnímanej fotky. Takže v Menu pod štvrtou ikonou „Menu nastavení“ je druhý riadok „Jas monitoru“ s hodnotami od -3 po +3 a priamo na mieste podľa množstva svetla navoľte optimálnu hodnotu. Po skončení akcie tam dávam +2. Hodnota sa mení stláčaním kruzorového kolieska hore alebo dole!

Ako už z textu vyplynulo, svadbu fotografujem najčastejšie v režime priority clony. Mám len setové objektívy, ktoré ne sú žiadny zázrak na fotografovanie mimo ideálnych svetelných podmienok. Dobrú kresbu majú medzi clonovým číslom 8 a 11, čo na hostine je málo použiteľné. Snažím sa clonové číslo znižovať čo najmenej, no občas rýchlo prepnem na „zelený foťáčik“, teda plnú automatiku. Vtedy samozrejme Nikon dá najnižšie možné clonové číslo a k nemu nejaký čas a urobí fotku zo série dokumentárnych. Boli ste tam, zachytili ste okamih, o umení môžete snívať.

Mať svetelnejší objektív, svadby by sa mi fotografovali oveľa lepšie. Zatiaľ sa tým ale neživím, snažím sa čo najlepšie využiť techniku, ktorú mám k dispozícii. Ak máte možnosť zúčastniť sa takejto spoločenskej udalosti, nehanbite sa spýtať, či môžete fotografovať. Veľa sa naučíte, dobre zabavíte a možno sa stane aj vám, že budete mať niekoľko fotiek, ktoré stoja za to a budú sa páčiť aj hlavným aktérom oveľa viac, ako od draho zaplateného profesionála, ktorý vám hocikedy vbehol do záberu.