Ako fotografovať sneh s Nikon D5100

31. januára 2016 Od redakcia

Tiež krútite hlavou nad tým, ako je možné, že ostatní fotografi majú také nádherné a jasné fotky zimnej krajiny a vaše fotky priateľky na snehu a z lyžovačky sú také mdlé a nevýrazné? Prečo taký kvalitný fotoaparát, ako je vaša zrkadlovka, nedokáže na snehu urobiť poriadne a pekné fotky? Práve preto. Vstavaný mechanizmus, ktorý vyhodnocuje množstvo svetla na fotografovanej scéne, pracuje správne. Správne v medziach nastaveného programu. Lenže fotografovanie scény s prevahou (bieleho) snehu je mimo rozsah bežnej scény a preto musíme urobiť to, čo vždy, keď fotografujeme zrkadlovkou. Nastaviť si parametre clony, času a citlivosti.

Ak nefotografuje so zrkadlovkou v režime plnej automatiky (zelený foťáčik na voliči režimov), tak celkom určite v poloautomatickom režime. Zvolíte čas expozície pri fotografovaní rýchlejšieho pohybu alebo clonu, ak chcete mať pod kontrolou hĺbku ostrosti, a zvyšné parametre dopočíta a nastaví elektronika zrkadlovky tak, aby ste dostali vyváženú snímku.

A tu sme pri koreni nášho problému so škaredým a hnusným sivým snehom. Hoci je sneh vonku nádherný a biely a perfektne odráža slnečné lúče, na fotke vyzerá ako špinavý a zašednutý. Prečo?

Práve preto, že tak skvelo doráža svetlo, bielu farbu. Je toho priveľa.

Keď si zoberiete tisíc fotografií a urobíte súčet všetkých farieb, ktoré sa na každej z nich nachádzajú, teda koľko a akých odtieňov odrazených v reále snímka zachytila, dôjdete k hodnote 18%. Priemerná fotografovaná scéna odráža 18% svetla, ktoré na ňu dopadá. Či už zo slnka alebo reflektorov. Možno ste už počuli o tabuľke strednej sivej, pomocou ktorej sa nastavuje biela farba pre fotoaparát, či skôr fotografovanú scénu. Tá má presne odrazivosť 18%. Lenže ak fotografujete krajinu pokrytú snehom, tak je tej bielej farby na scéne akosi viac, podstatne viac. A ešte ak je zatiahnutá sivá obloha… Vo výsledku dostane niečo také:

Fotografia mesta v zime, popoludní, bez korekcie expozície, tak ako ju nastavila polo-automatika zrkadlovky.

Fotografia mesta v zime, popoludní, bez korekcie expozície, tak ako ju nastavila polo-automatika zrkadlovky.

Pozeráte sa na snímku a viete, že v skutočnosti sú tie budovy krajšie, farby výraznejšie, všade tam bolo oveľa viacej svetla. Tak prečo?

Fotoaparát sa pri nastavenom clonovom čísle 11 rozhodol nastaviť citlivosť na 320 a čas 1/100, pretože odrazeného svetla bolo na scéne viac, ako je priemer. Skrátil čas expozície, aby scéna nebola „prepálená“, aby dodržal nastavené hodnoty.

Nasledovná fotka bola exponovaná na clonové číslo 10 časom 1/100 pri ISO 320. Vyzerá o niečo lepšie, biele plochy nezaberajú toľko miesta, sneh je belší, hoci tá obloha…

Bielej je na ploche menej, sú tu aj iné odtiene a preto je sneh belší.

Bielej je na ploche menej, sú tu aj iné odtiene a preto je sneh belší.

Keď ale chceme mať na fotke sneh, tak chceme fotografovať sneh a radi by sme mali sneh na fotke taký, ako je v skutočnosti. Biely a nie sivý. Preto musíme fotoaparát „presvedčiť“. Upravíme expozíciu. Povieme foťáku, aby pustil viac svetla na snímač. Tedy predĺžil čas expozície, zvýšil ISO. Keď fotografujeme v režime nastavenej clony.

D5100

Slúži nám na to tlačítko v blízkosti spúšte, označené uhlopriečne preškrtnutým štvorčekom, rozdelené na biely a čierny trojuholník so symbolmi „+“ a „-„. Zatlačíme ho a kruhovým voličom nastavíme hodnotu expozície do plusu na hodnoty, ktoré nám vyhovujú. Potom tlačítko pustíme a nastavené hodnoty si prístroj pamätá. Upraví, v našom prípade zvýši, expozičné hodnoty o nastavené číslo, EV. Zvyšovanie EV sa zobrazuje na LCD približne v strede dole.

O koľko upraviť expozíciu fotografovania snehu?

Ukážem vám sériu nasledovných fotiek, rovnaká scéna je fotografovaná s rovnakou clonou „10“ a citlivosťou 320, len som postupne menil korekciu expozície do plusu a automatika D5100 k tomu vypočítala vždy iný čas. Pozrite, ako sa mení farba nie len snehu na snímkach.

Bez korekcie expozície, čas 1/200

Bez korekcie expozície, čas 1/200

S korekciou expozície + 0,33 EV, čas 1/160

S korekciou expozície + 0,33 EV, čas 1/160

S korekciou expozície + 1 EV, čas 1/100

S korekciou expozície + 1 EV, čas 1/100

Hoci sa snímky postupne zosvetľujú a sneh je stále belší, možno by to ešte zvládlo pridať tretinu korekcie. Skutočnú hodnotu pre vami zamýšľanú scénu si musíte vyskúšať až tesne pred fotografovaním.

A teraz jednu snímku ulice s korekciou expozície + 1 EV.

DSC_7898

Sneh je biely, farby budov aj stromov také, ako sú v skutočnosti. Stačilo len vo foťáku nastaviť, že scéna obsahuje viac bielej, než býva vo väčšine prípadov zvykom a hneď sú fotky živšie a reálnejšie. Len pripomeniem, ako to vyzerá na tej istej ulici bez korekcie expozície.

Fotografia mesta v zime, popoludní, bez korekcie expozície, tak ako ju nastavila polo-automatika zrkadlovky.

Fotografia mesta v zime, popoludní, bez korekcie expozície, tak ako ju nastavila polo-automatika zrkadlovky.

Rovnaké nastavenie korekcie využijete nie len pri fotografovaní rodiny na zimnom výlete, na lyžovačke či sánkovačke, ale vždy, keď scéna obsahuje viac, ako len 18% odrazeného svetla. Napríklad chcete fotografovať na zatiahnutej oblohe, na piesku…

Po skončení fotografovania nezabudnite vrátiť korekciu expozície opäť na nulu. Vždy keď dokončíte fotografovanie, vráťte nastavenie zrkadlovky do hodnôt, ktoré ste si zvolili za základné. Keď totiž o pár dní zoberiete D5100 do ruky, aby ste rýchlo vyfotili zaujímavú scénu, aby ste neboli prekvapení nedokonalou snímkou, pretože ste mali nastavené hodnoty ešte z minula.